Een avond over Cindy Kerseborn

© Copyright: Leon de Levita & Luca Izarin

deBalie: dinsdag 29 september 2020

Een programma ter nagedachtenis aan de in september 2019 overleden filmmaker Cindy Kerseborn.

Deze avond staat de nalatenschap van Cindy Kerseborn centraal. Kerseborn vestigde zich als zelfstandig filmmaker met een drieluik over de Caraïbische schrijvers Edgar Cairo, Frank Martinus Arion en Astrid Roemer. Uit de films spreekt een fel streven om deze kunstenaars een groter podium te geven.

Samen met onder andere collega-filmmaker Sherman de Jesus, bijzonder-hoogleraar Caribische Letteren aan de Universiteit van Amsterdam Michiel van Kempen en kunstenaar Marlene Dumas duiken we in het werk van Kerseborn. We kijken gezamenlijk de documentaire De wereld heeft gezicht verloren over Astrid H. Roemer.

In aanloop naar het avondprogramma, vertonen we tijdens het middagprogramma (16:00 – 18:00 uur) twee documentaires van Cindy Kerseborn: Ik ga dood om jullie hoofd over Edgar Cairo en Frank Martinus Arion: de man, de vrouw, de poëzieHet kaartje voor het avondprogramma geeft gratis toegang tot het middagprogramma. 

 Bestel tickets bij  deBalie:

Over Cindy Kerseborn

Cindy Kerseborn (1956-2019) begon haar medialoopbaan bij de knipseldienst van NRC Handelsblad en werkte onder anderen voor Migranten Televisie Amsterdam en de NOS. Zij vestigde zich als zelfstandig filmmaker met een drieluik over de Caribische schrijvers Edgar Cairo, Frank Martinus Arion en Astrid H. Roemer. In de documentaires laat ze een genuanceerde visie zien op deze zwarte schrijvers in hun heen en weer tussen land van herkomst, Suriname, Curaçao, en het Holland dat zijn blanke top der duinen nog niet helemaal te boven is gekomen.

De films van Kerseborn geven blijk van haar streven om zwarte kunstenaars alle aandacht te geven. Bij het uitkomen van haar films zette ze telkens ondersteunende evenementen op touw, zoals exposities van kunstenaars die met hun werk reageerden op het oeuvre van de hoofdpersoon in haar film, of debatten over de vragen die daarin aan de orde kwamen. Steeds probeerde ze een gekleurd en gemengd publiek te betrekken bij haar werk over zwarte auteurs die schreven voor een overwegend wit publiek.